Vardag och chiapudding

Jahapp, då har vardagen rullat igång ordentligt och veckorna är redan fullbokade av jobb, barnens fritidsaktiviteter, våra egna träningar och roliga resor. Jag gillar mitt jobb även om jag inte gillar mina tidigar morgnar lika mycket.
Som frukostrutin brukar jag alltid koka ett eller två ägg och äta en tallrik med havregrynsgröt eller yoghurtkvarg med banan men jag var tvungen att prova på det här med chiapudding som alla pratar om. Chiafrön är ett proteinrikt frö med ett högt innehåll av Omega-3, kalcium och magnesium och ska tydligen vara bra för magen också. 
 
Sagt och gjort, slängde ihop en blivande pudding efter detta recept med mandelmjölk som bas.
  • 2 msk chiafrön
  • 2 tsk kakao
  • 1 tsk honung
  • 1,5 dl mandelmjölk
  • 2-3 droppar Stevia vanilj
Den fick stå i kylen och svälla över natt och sedan satte jag till ett par droppar stevia vanilj och en massa hallon. Det blev riktigt gott (men kosistensen är lite läskig faktiskt) men då jag bara åt denna plus ett ägg blev jag snabbt hungrig igen - jag behöver mer energi på morgonen. Som kvällsmål eller som komplement tror jag däremot att den blir jättebra. 
 
Vad tycker ni om chiapudding? Och har ni något smarrigt recept att dela med er av?
 
 

Kommentarer:

1 Linda S:

Jag brukar göra i ordning på kvällen. Dagen efter tar jag den som en del av frukosten eller till mellis. :)

Svar: Riktigt smidigt som mellanmål, och just att man har den klar i kylen. :-)
Bettan

2 Carro:

Blanda med yoghurtkvargen istället, mycket mindre slemmigt och mer mättande. Bakverk och fikastunder har massor med chia-recept. Mina favoriter är med äpple, kanel och kardemumma och jordgubb-vanilj! Yum!

Svar: Alltså att chiafröna får svälla i yoghurtkvargen över natt? Ska testa!
Bettan

Kommentera här: