Junilistan

Jag är lite sen på bollen men jag blev verkligen så sugen på att göra en sådan här lista när jag sett andra göra den. Håll i er!
image
 
En introduktion till min träningsblogg. Jag är helt ny på det här med att träningsblogga. Följer många (se tips i slutet) men har inte haft något behov av att dokumentera min träning förrän jag ramlade på Strong Curves. Träning började jag med rätt sent i livet, har aldrig lagidrottat och har tränat det jag känt varit roligt för stunden. Nu har jag lite mer långsiktiga mål men det ska fortfarande vara roligt. Därav alla mina 511 träningstights i alla möjliga (och omöjliga) kulörer. 
 
Mitt första träningsminne. Är kanske inte det första eller det trevligaste men jag kommer med fasa ihåg hur jag i lågstadieåldern tvingades ut på längdskidor och åkte varv på varv tills jag fick blodsmak i munnen. Varannan vecka under vintern åkte vi skidor på gympan och jag avskydde det. Har sedan skoltiden aldrig satt min fot i en skidpjäxa och har inga planer på att göra det någon gång snart. Vi åkte skridskor varannan gång också och det älskade jag. Blev till och med rätt duktig på det. 
 
Träning när jag är 65. Jag hoppas att jag är frisk och stark och tränar det jag tycker är roligt. Det måste jag för att ha ork med alla mina 15 hundar som jag med säkerhet kommer skaffa när barnen är utflugna.  
 
En träningsform jag inte förstår. Golf. No further comments. 
 
Mitt stoltaste ögonblick. Jag har aldrig tävlat och därmed aldrig haft chansen att vinna något. Är hyfsat stolt över att jag idag kan göra 2 strikta pull-ups/chins och fler ska det bli. 
 
Alltid i min träningsväska. Träningsskor, hårsnoddar och hänglås. Jag har däremot inte alltid med mig sport-bh men det brukar lösa sig. :-)
 
En framtidsdröm. Jag hoppas att en dag få instruera och peppa träningsglada människor, inte bara gå som deltagare på pass. Första steget är taget, ska gå utbildning i höst, tjihoo!
 
Träningskläder jag minns. Jag har alltid älskat att träna i färg och nu har ju utbudet fullkomligen expoderat på den fronten. För en sådär 15 år sedan såg det inte likadant ut men gissa om jag blev nöjd när jag hittade ett par klarblå, blanka jazzbyxor? Hittar inget som liknar dessa alls när jag googlar så ni får bara föreställa er hur fantastiskaa dessa var. 
 
Min bästa träningskompis. Tränar gärna med sällskap men oftast blir det själv, antingen i gymmet eller ute på löptur/promenad. På den senare följer alltid denna lurviga varelse med. 
 
Favoritmusik. Fullkomligen ääääskar schlager och lyssnar gärna på det när jag tränar. Annars funkar allt från tung metal till klassiska pophits och modern country (Rascal Flatts). Huvudsaken är att det gör mig glad och att jag kan sjunga med. Så ingen klassisk musik blir det. 
 
Hälsohets. Se vad jag anser om det i ett tidigare inlägg. 
 
Mina löparskor. Asics endast. Köper ett nytt par som jag använder på löpbandet och som sedan får användas som uteskor efter ett tag då jag köper nya inneskor. 
 
Drömträning. Egentligen all träning som gör mig ordentligt trött och svettig. Typ thaiboxning (och helst med Jörgen Kruth). Avskyr när någon lurar med mig på pass där jag inte ens blir svettig. Ovärt!
 
Hur min träning förändrar mig. För ett år sedan kunde jag knappt gå en promenad utan att sedan ha så ont i ryggen att jag inte fick av mig skorna. Nu har jag tack vare styrketräning fått tillbaks min kropp och orkar så mycket mer än innan. Mentalt gör den mig glad och harmonisk. En trevligare människa att umgås med. 
 
En träningsform jag älskar. Styrketräning. Surprise!
 
Efter träning. Oftast en proteinshake. Ett tips till er alla är att inte suga i sig en shake för att sen ta sig en rask promenad. Jag är evigt tacksam att jag hittade en bajamaja längs vägen när jag befann mig ett par km hemifrån... Efter shake - vila!
 
Ett intervallpass. Jag gillar pass som inte tar så lång tid att genomföra (latmasken har talat). Ett pass jag ofta kör på löpband är detta: Uppvärmning 5 min. Maxa sedan allt du har 30 sek följt av ståvila i 90 sek. Upprepa 10 ggr. Otroligt effektivt trots att man bara springer (allt man har) i 5 min egentligen. 
 
Saker som ger mig energi. Min familj, mina vänner. Träning. God mat. Närhet och kramar.
 
Utomlandsträning. För drygt tre år sedan åkte jag på min första träningsresa till Portugal och blev totalt biten. Ifjol följde familjen med och tyckte det var minst lika kul som jag. Höstens resa är redan bokad och vi längtar!
 
Om tio år. Är jag starkare än idag. Kan göra minst 10 st strikta pull-ups och tar 100 kg i marklyft. Barnen är nästan utflugna och på väg in i vuxenlivet men följer fortfarande med på våra årliga träningsresor. 
 
Länkkärlek. Så många ni är där ute som skriver så bra och upplyftande. Här är några som jag följer och som gör mitt liv lite roligare, lite mer utmanande.
 
Sofia - Inspiratör och tvåbarnsmamma som peppar och lägger ut snygga bilder på allt från träningsupplägg och träningsevent till godaste smulpajen och Åre-drömmar. 
 
Beata - Härlig, jordnära och hysterisk rolig tjej. Skriver humoristiskt och igenkänannde om vardagen med barn, karriär och vägen tillbaks efter en graviditet. 
 
Jeanna - Hade man inte ett leende på läpparna innan man gick in på hennes blogg har man det garanterat efteråt. Utstrålar lycka i allt hon gör och inspirerar!
 
Anna - Här hittar du allt från det senaste inom träningsmode till rena träningsupplägg och vackra maträtter.
 
Lofsan - Urstark PT som ger schyssta träningsupplägg och inspiration.
 
Se där, det blev en hel del skivet ändå. Nu vet ni lite mer om mig! Berätta gärna vilka ni är också - kanske genom att återbruka listan? 

Kommentarer:

1 Helena:

Vilken trevlig läsning och härligt att du har hittat din väg till ett aktivt liv. Träning är ju magiskt!

Svar: Tack! Ja, jag tror mig ha hittat rätt. Så länge träningen ger en glädje och mer ork spelar det egentligen ingen roll vilken träningsform man utövar.
Bettan

2 AktivaDagar-Camilla:

Kul med en "komprimerad version" av listan/svaren! Och intressant blogg, hittade nyss hit :)

Svar: Vad roligt, tack! Fnular just nu på en lista till. 😊
Bettan

Kommentera här: