Powerband

Chins och pull-ups är ju superbra övningar för överkroppen men det kan kännas lite tröstlöst att aldrig riktigt få till det. Jag fixar en, ibland två st men sen går det inte utan jag måste hoppa upp och släppa ner långsamt. 
Nu har jag fått hem så kallade powerbands i tre olika tjocklekar för att kunna göra assisterade chins och pull-ups. Genast blev det mycket roligare och med lätthet fixar jag fem st. 
Här har jag satt ett knä i det tjockaste bandet. Sätter jag i foten får jag mer hjälp att komma upp. 

Fick även med ett kortare band att tex sätta runt benen. 

Status efter två veckor


Hoppas ingen satte kaffet i halsen nu. ☺️ Bilderna är tagna med två veckors mellanrum och visar ingen större förändring men känslan i kroppen är en helt annan. Har lättare att aktivera gluteus i övningar som jag tidigare trott jag behärskat, tex marklyft och benböj. Ska bli spännande att se vad som hänt om ett par veckor till! 

Det där med uppvärmning

Det finns ett långt kapitel i boken om uppvärmning. Jag är säker på att det nog är jättebra men för egen del har jag inte tålamodet. Några benböj med pinne (som låser ryggen i en bra position) och ett antal armhävningar så är jag varm och redo att sätta igång. Hur gör ni? Är uppvärmningen en viktig del av er träning?