Funktionell?

Det slog mig idag när jag fick en kommentar på Facebook angående funktionell träning. Vad är det egentligen? För många är det bara ett nytt modeord som slängs in i de flesta sammanhang men som inte behöver betyda så mycket. För andra är det träning som förbereder och styrker dig inför vardagens ibland tuffa tillvaro. Vi vill kunna lyfta in tunga paket i bilen, orka bära hem varorna från affären, skotta snö på vintern och kunna kicka boll med ungarna. 

Visst, det låter bra och det är jag  helt med på men behöver det utesluta tung styrketräning? Och måste man stå på ett ben och vingla vikter ovanför huvudet för att det ska vara funktionellt? Styrketräning får ofta bannor från andra för att vara icke funktionell. Skitsnack säger jag. Hur ofta hamnar man i situationer när det är en nackdel att vara stark men en fördel att kunna stå på alla fyra på en stor boll och vifta med armarna? Bodypump där man gör många repetitioner med lättare vikter sägs vara mer funktionellt än klassisk styrketräning. Visar sig i studier att det inte alls är så. Snarare ökar förslitningsskador av just den typen av träning. Funktionellt? 

För mig är funktionell träning varierad träning. Träning som bygger upp min kropp och gör den mer tålig. Det innefattar styrketräning, kampsport, cirkelträning och ibland lite löpning. Mer komplicerat än så behöver det inte vara.